fredag 30. april 2010

Bryllupsdag, kaos og hageglede

Egil og jeg har bryllupsdag i dag - og feirer som vanlig hver for oss: Han i Houston og jeg her hjemme. Jeg hadde egentlig tenkt å åpne en champagneflaske, men kom heldigvis i tide på at alle champagneglassene våre er pakket sirlig ned i silkepapir og pappesker. Og det tar nok enda litt tid før de kan pakkes ut:

Sånn ser det ut i stuen akkurat nå:



Og dette er soverommet vårt:


Og tirsdag begynner nedrivningen av badet......Jeg skal være glad når dette kaoset er over!  Merker at det er slitsomt når ingenting fungerer her hjemme.

Dyrene reagerer også: Baltus trives dårlig med å måtte stå ute i bånd hele dagen, og er superfornærmet.  Kattene er også frustrerte, og forsøker desperat å finne seg nye, komfortable oppholdsteder - men det er ikke lett!

Ny versjon av "katt i vinduskarm":  Katt på printer! 
Tolouse har greid å finne et sted som både er varmt og hvor han kan være nogenlunde skjermet for støv og byggebråk - ikke dårlig!


Men nå som selvangivelse og omsetningsoppgave og alskens skjemaer omsider er fylt ut etter beste evne, har jeg litt tid til å nyte hagen. Det er for tidlig å rake og rydde: Blader og kvister fra i fjor gir godt vern mot nattefrost for nye spirer - og faren for frost er slett ikke over enda. Dermed kan jeg bare tusle rundt og ikke gjøre noen ting annet enn å legge merke til hva som blomstrer hvor, og planlegge setting av høstløk.

Den første vårblomstringen er kanskje den aller vakreste:
Denne krokusen heter "Cream Beauty" og er en av mine favoritter
  

Her har vi krokusen 'Blue Pearl', som har en fantastisk blå/lyslilla farge -
spesielt i lav ettermiddagssol


Her er en annen favoritt: Iris reticulata



 ..... og iris 'Katharine Hodgkin'


Det aller flotteste med de tidlige løkblomstene er jo at de krever minimalt med stell, de formerer seg lett og sprer seg til store blomstertepper, og de forsvinner når blomstringen er over. Perfekt for late hageeiere!
Her i bedet ved terrassen har hestehoven "sneket seg inn" blant løkblomstene - og bidrar til å gjøre det hele enda vakrere, synes jeg!

Mye å glede seg over! 

Og etter å ha gått rundt og gledet seg en stund, kan man jo legge seg i hengekøya og observere fuglelivet.  Egentlig har jeg aldri vært så glad i hengekøyer - de jeg har prøvd har slett ikke vært særlig gode å ligge i.  Men på hagemessen i fjor kom jeg over noen som solgte hengekøyer som man ligger på tvers i - og det gir en helt annen komfort! Anbefales på det aller varmeste!

Idag har jeg altså offisielt startet hengekøyesesongen igjen.

Med reinskinn under og pledd over er det fullt mulig å sove middag ute, 
selvom vi bare skriver 30. april 


Nå skal jeg feire bryllupsdag med å betale en bunke regninger, forsøke å skrive litt på et bokmanus og rydde på kontoret - som er det eneste stedet i huset som er nogenlunde uberørt av oppussingkaoset. 

Og så spørs det vel om jeg ikke allikevel heller litt champagne i et kjøkkenglass: Når jeg er så heldig å være gift med Egil bør vel ikke prinsipper om glass og etikette hindre meg fra å feire det? Eller kanskje jeg går ut i garasjen og forsøker å oppspore den riktige kassen med de "riktige" glassene........

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar