søndag 25. april 2010

Klar for kaos!

Omsider kom jeg i havn. Nå er soverommet vårt fullstendig tømt, karmer vasket, ledninger løsnet og alt unntatt skapene demontert og båret ut. I morgen rykker håndverkerne inn og starter maling av tak, kledning og maling av vegger - og forhåpentlig på slutten av uken legging av nytt gulv. Litt av en sjau å rydde seg gjennom alle skap, hyller og kurver - men du verden så godt å få det gjordt!

Egil reiste til Kina, og senere videre til Houston, i dag. Stakkars: Han måtte pakke for 14 dager i ulike klimasoner midt i kaoset, samtidig som hele garderoben og diverse annet (!) måtte gjennomgås og flyttes på.  Øyvind var en engel og hjalp til med demonteringen av diverse "faste installasjoner" - han synes fortsatt (akkurat som da han var liten) at det er mye morsommere å rive ned enn å rydde!

Øyvind rufset ned lamper, knagger og hyller på rekordtid!


I stuen starter også arbeidet i morgen: Først skal taket lutes ned og oljes med hvitpigmentert olje, sånn at det blir lyst og "luftig" - gamle, mørke furutak kommer liksom ned i hodet på én, selvom himlingen er høy. Så skal veggene kles og males - og til slutt skal gulvet slipes ned og oljes. I dag har jeg ryddet bort alt "løsøre", tatt ned bilder og gardiner, rullet sammen tepper og pakket bort cd-er og noter. Nå ser stuen og spisestuen ut som om flyttebilen ankommer når som helst!

Dyrene liker sånne "sjauer" veldig dårlig:
Tolouse savner både potteplanter, puter og pledd i stuen!


Til tross for sjauing har vi hatt en fredelig og hyggelig familiehelg. Fredag hentet jeg Øyvind på jobb, og så dro vi sammen og hentet Amandus (Ida-Maries lille spaniel) - som har tilbragt helgen hos oss. Fredag kveld har Egil og jeg vårt faste "rituale" med stekte snegler og god hvitvin til "Nytt på nytt" og tv-krim.  Lørdag foreslo Camilla skogstur med bikkjene, så da dro Baltus og jeg til Flateby og gikk en kjempekoselig tur sammen med Camilla og Hero. De bor deilig til: Kan gå rett inn i Østmarka fra sin egen parkeringsplass, og med et utall av stier og løyper av ulik lengde å velge mellom. Lørdagskvelden ble tilbragt med litt rydding og ordning, kombinert med James Bond (Octopussy) og reker med hvitvin. I formiddag kom Ida-Marie på hyggelig besøk - og så ble det altså noen timer med sjauing og fiksing, avbrutt av Egils avreise.

Jeg må tilstå at da han dro avgårde midt i det verste kaoset kunne jeg ikke la være å tenke på min venninne Unni-Gerd fra Hammerfest. Hun pleide å si, på saftig finnmarksdialekt: "I mitt næste liv ska æ ha mæ ei kone!"

Nå flytter jeg inn på hybel, på Øyvinds gamle rom. Det fungerer til daglig som gjesterom, og oppbevaringsted for bøker. Der har jeg strukket klessnor under taket til å henge opp klær; ryddet en hyllemeter for å få plass til min egen "natt-litteratur", dandért vitaminpillebokser, medisiner, oljer og heksebrygg sammen med smykker, skjerf og reservebriller på skrivebordet; Satt tv'en fra soverommet på en krakk og strukket antenneledningen ut gjennom vinduet; skviset inn en kommode med plass til undertøy, sokker, gensere og t-skjorter - og har akkurat gulvplass nok til kurven til Baltus.

Det minner meg litt om min første "ordentlige" hybel, etter at jeg hadde bodd hos tante Gulle og onkel Jon og på gjesterommet hos en venninne i halvannet år.  Den var på åtte kvadratmeter, med vask! Jeg hadde en genial Ikea-stol som hadde dobbeltfunksjon som seng, en saccosekk til å slappe av i, et skrivebord med stol, en bokhylle til bøker og én til mat, toalettsaker og diverse, og ett klesskap. En kjele og en stekepanne med støpsel ga grunnlag for stor kreativitet i matveien. Det var ikke plass til kjøleskap, men om vinteren satte jeg melkekartongen mellom dobbeltvinduene - en praksis alle studenter fra 70-årene vil kjenne igjen.  Og så var det dusj og toalett borti gangen.  Sånn blir det her også neste uke: Da begynner nedrivingen av badet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar