torsdag 6. mai 2010

Nå flykter jeg!

Om noen timer setter jeg meg på et fly til Washington DC. Det skal bli utrolig godt å slippe unna slipestøv og plankerester og malingspann og gamle glavamatter og håndverkere (!) for noen dager!  Og i Washington skal det i følge yr.no være 26 varmegrader når jeg lander i morgen - og varmen holder seg helt til søndag: Da er det spådd "bare" 18 grader...... Egil kommer opp fra Houston - og så skal vi bare nyde livet sammen med ørlite "business" og masse, masse "pleasure" helt til mandag. 

Vi skal som vanlig bo på Latham hotel i Georgetown, som er veldig hyggelig og ligger nydelig til like ved elven, med gangavstand til alt bydelen Georgetown har å by på av restauranter, shopping og kultur. Vår mest eksklusive hotell-opplevelse i Washington var da vi for flere år siden bodde på Hay-Adams Hotel, som ligger like bak Det Hvite Hus. Mottoet deres sier det meste: "Hay-Adams: Where Nothing is Overlooked but the White House". Men jeg trives altså mye bedre i Georgetown......

I morgen kveld skal vi spise middag med gode venner - og det skal vi igrunnen fortsette med gjennom hele helgen, avbrutt av lunsjer sammen med gode venner......  Mange av dem vi kjenner sitter i sentrale politiske posisjoner, og det er alltid interessant å bli litt oppdatert på den rådende politiske stemningen.

Men jeg gleder meg også veldig til å utforske den nye fløyen på Smithsonian Museum. Den åpnet for knapt to måneder siden, og rommer en permanent utstilling som har tittelen "What does it mean to be Human?"  Harald Eia burde antakelig ta seg en tur dit.....  Nå i mai er det også en utstilling om tibetansk religiøs kunst på Smithsonian - jeg fikk litt interesse for det temaet under India-oppholdet i fjor, og gleder meg til å lære litt mer.

Egil er medlem av et fryktelig eksklusivt fordelsprogram i SAS som heter Pandeon (eller noe lignende...). For å bli medlem der må man ha vært såkalt "gullmedlem" i en hel haug med år etter hverandre - med andre ord tilbragt store deler av livet på reise (med SAS). Og når det regner på "Forretningsmannen" drypper det på "Forretningsfruen": Pandeon-medlemskapet gjør at vi bare bruker "turistklassepoeng" for å få en businessklassebillett til meg. Så i morgen (eller rettere: senere i dag) skal jeg kose meg over Atlanteren med behagelige seter, flott service, god mat, gode viner og høy komfort! Luksus!

Jeg har gitt Øyvind nødvendige instruksjoner om plantevanning og kattemating og hundelufting, skrevet et utall gule lapper til håndverkerne, lagt fiberduk over fuchsiaene i drivhuset sånn for sikkerhets skyld, satt opp nye gule limfeller i brettet med broccoliplanter, ladet e-boken og i-poden og lakket negler.

Så da skulle vel alt være i orden......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar