mandag 4. juni 2012

Gode venner og kulturopplevelser: En uslåelig kombinasjon!

Forrige uke gjorde vi noe som vi alltid er enige om at vi bør gjøre oftere: Reiste avgårde for å delta på kulturarrangementer sammen med gode venner. Turen gikk til Bergen - med dagtoget. Det er lenge siden - men du verden så deilig det er å "toge" avgårde over fjellet med "comfort"-billett og mange timer til disposisjon.....

En åpenbar refleksjon opp gjennom Hallingdal var hvordan landskapet har grodd igjen. Den gang Ingrid og jeg tok toget opp til Ål (på 60-tallet) var det fri sikt til elven store deler av veien. Nå fikk vi bare noen glimt: Skogen sto tett inntil skinnegangen på størstedelen av strekningen. En påminnelse om hva kulturlandskapet betyr for naturopplevelsene våre!

Vi reiste fra nesten tropevarme i Oslo, til full vinter. Du verden, hvor mangfoldig dette landet vårt er.....


24. mai på Finse


...og 26. mai i Bergen



Bildet over er tatt på vei til Lysøen: Ole Bulls fantastiske (og nesten litt bisarre) sted. Der var vi på konsert med Arve Tellefsen og Håvard Gimse - bedre blir det liksom ikke....... En fantastisk formiddag - og en utrolig flott båttur frem og tilbake.

Dagen før var vi på konsert med Rustavi-ensemblet (http://ensemblerustavi.com/eng/) - som jeg må tilstå at verken Egil eller jeg hadde hørt om før. Men når min yndlingsfilleonkel Kåre anbefaler noe, er det som regel lurt å lytte - og det var vi jammen glade for at vi gjorde! Et georgisk mannskor som synger bl.a. gamle salmer, basert på en kvintskala - som i utgangspunktet lyder litt fremmed for våre ører, men som efterhvert klinger både harmonisk og vakkert.........En utrolig opplevelse i Håkonshallen! Sjekk nettsiden og last ned musikken!!

Så fikk vi med oss Tore Vagn Lids oppsetning av "Fatzer" av Bertold Brecht: En forestilling jeg syntes var helt fenomenal og Egil bare var sånn passe begeistret for.

Men kanskje viktigst av alt: Vi fikk tid til samvær med mennesker som står oss nær. I mange år har Skjellnes vært utgangspunkt for samvær og vennskap med Kåre og Marta. Det er godt å se at vi klarer å finne nye "plattformer" for å være sammen og dyrke vennskap og slektskap. En tilleggsdimensjon var det jo å kunne sitte ute på terrassen til langt på natt - i Bergen i mai.....!

Og midt i Festspillene tok vi oss tid til en rusletur i arboretet på Milde. Jeg har aldri vært der før - men dit vil jeg tilbake! Vakkert, fredelig - og særdeles interessant. Vi er enige om at gartneren bør dra på en studietur dit nokså snart.......

 Et lite glimt fra arboretet på Milde - med min yndlingsfilleonkel Kåre i skjæringspunktet mellom rosa og karmosinrødt. Er det ikke vakkert?



I morgen bærer det til Bergen igjen: Vi bare måtte få med oss "Sokrates forsvarstale" med Toralv Maurstad. Og kombinerer det med enda litt mer samvær og vennskap.

Jeg blir som vanlig litt skrantete av å ha fullt program: Betennelser i diverse muskler og ledd gjør at jeg innimellom blir litt motløs i forhold til å legge ut på en ny "ekspedisjon". Men jeg vet jo at det er verdt det - så får jeg heller forsøke å forsone meg med at prisen for slike utskeielser er noen dager i sengen.

Og så kan jeg rett og slett ikke dy meg for å legge ut noen skrytebilder fra hagen: I år synes jeg at jeg virkelig har "fått til" løkplantingen, og er skikkelig stolt over resultatet!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar