fredag 19. mars 2010

Lavmælte mars-dager

Det blir lite blogging for tiden. Lite skriving ellers også. En hårdnakket lungebetennelse gjør at dagene flyter forbi i en stille, litt slitsom antibiotika- og morfinhostesaft-rus. Håper det snart er over.....  Men innimellom gjør jeg en kraftanstrengelse og vaker opp til overflaten: Øyvinds 21-årsdag og Joachims 25-årsdag den 14. mars ble feiret på kinarestaurant i Lillestrøm med fulltallig familieoppmøte. Og i går kom tante Brita og fetter Jon Erling på kjempehyggelig besøk: Da blir det ofte sånn at formiddagsmaten glir umerkelig over i middag mens praten går uavbrutt. Egil tok seg delvis fri, og jammen kom alle "ungene" en tur hjemom også - så det ble en riktig familiedag. Jon Erling bor i Chicago, og vi synes det er utrolig koselig at han tar seg tid til et besøk her når han er "hjemme" på snarvisitt!

Skulle absolutt ha tatt i bruk det lille drivhuset mitt nå: "Planterommet" (en kjellerbod utstyrt med hyller, ekstralys, arbeidsbord og undervanningsbrett) er overfyllt av småplanter som spirer og gror - lykkelig utvitende om at snødybden i hagen fortsatt er minst en meter. Når bare disse hoste-riene gir seg såpass at jeg våger meg utendørs er første punkt på dagsorden å vaske drivhuset ordentlig ned, for å få bort soppsporer, insektsegg og andre organismer som kan tenkes å ha overvintret - og som ser frem til å bruke mine småplanter som mat. Denne vaskejobben utfører jeg med helt vanlig torvmose: Den har fantastiske antibakterielle og desinfiserende egenskaper. Jeg plukker med meg etpar bæreposer på skogsturer om høsten, og bløter opp mosen med litt lunkent vann før den store vårrengjøringen. Enkelt, billig - og effektivt!

Etter rengjøringen lager jeg et innendørs "yttertelt": Trekker bobleplast langs alle vegger og takplater. Og så lager jeg enda et bobleplast-telt over plantebord og plantebrett - og fyller alle luftrom under bord og brett med høy og halm som jeg tigger til meg på gårdene i nærheten. På den måten holdes drivhuset frostfritt uten bruk av gass/strøm til oppvarming - og småplanter som tåler lave temperaturer kan flyttes ut: Alle kålplanter, salat, alle stauder, alle busker og trær, alle rotfrukter - og noen sommerblomster. Men tomater, paprika/chili, erter, bønner, mais og de aller fleste sommerblomstene får lov til å være "innomhus" i noen uker til.

Og foreløpig holder jeg meg også "innomhus". Skulle absolutt ha beskåret fruktrær og tatt stiklinger av både pil og kornell og søtmispel. Men for det første er snøen så dyp at det ikke er mulig å komme frem. Og for det andre hoster jeg så jeg ligger dobbelt med det samme jeg stikker nesen utenfor døren.

Så da er det bare en ting å gjøre: Å "ta en dag av gangen".  Og å huske på Piet Heins ord: "Man lever kun lige fra dag til dag....... Men hvad? Det er ikke et menneskes sag at leve to dager av gangen!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar