onsdag 4. januar 2012

Nyttårsforsetter

Det har blitt lite blogging de siste par månedene. Vårt fantastiske opphold i Beijing, oppholdet i California og cruiset gjennom Panamakanalen har jeg aldeles forsømt å dele. Og vår hyggelige juleferie i Mogan på Gran Canaria sammen med Øyvind og Sanna er bare nevnt med etpar ord. Årets juleverksted, med stor kreativitet og produksjon og flere "nye" verkstedsarbeidere", fikk heller ikke noe eget blogginnlegg.

Det føles ikke naturlig å "nøste opp" disse opplevelsene sånn i ettertid - la meg heller sette på trykk ett av nyttårsforsettene mine: I år skal jeg bli litt flinkere til å blogge litt oftere!

Nyttårsaften ble feiret på tradisjonelt vis, med "ungene" m. venner - i år Øyvind og Sanna med et vennepar og Ineke (selvfølgelig)! Med Kongens tale og kalkun og waldorfsalat og god tid til hyggelige samtaler i timene frem mot midnatt. Og for første gang feiret vi også sammen med Kristin, Tormod og "tullene" - og ganske uplanlagt ble det til at alle fire overnattet (Sara Kristin (5) og Johanna (3) holdt ut til over midnatt!) så vi kunne spise hyggelig (sen) lunsj 1. nyttårs-dag. Et stort privilegium å være tre generasjoner på slike høytidsdager!

Så lenge jeg kan huske har jeg hatt som nyttårsforsett at jeg skal 1) trene mer, og 2) slanke meg. Ikke veldig originalt...... I år har jeg endret ordlyden på forsettene: Jeg vil bli flinkere til å prioritere det jeg har lyst til! Når jeg vil ut i skogen eller har lyst til å gå i svømmehallen eller på treningsstudio skal jeg rett og slett "gjøre det", uten å "måtte" rydde gangen eller sette på en vaskemaskin eller betale regninger eller gå ut med hundene først..... Kanskje får jeg det til da?

Mitt viktigste nyttårsforsett er å fullføre det bokmanuset jeg har skrevet på i altfor lang tid. Det handler om økologisk hagebruk og om hageglede. En blanding av "harde fakta" om økologisk dyrking (et område hvor det stadig kommer nye, spennende forskningsresultater) og "inspirasjonstekster" for økt hageglede og mindre "hageplikt". Kanskje er det ren prestasjonsangst som gjør at jeg nøler og drøyer med å inngå en forpliktende kontrakt med et forlag..... Men nå skal jeg bruke januar og februar til intens skriving og redigering, og så får jeg la det stå til. I alle fall er det et nyttårsforsett.........












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar