torsdag 17. februar 2011

Traurige dager - men mange lyspunkter allikevel!

Barne- og ungdomslitteraturen fra 50- og 60-tallet er full av heltinner som bevarer humøret og er fulle av omsorg for andre til tross for all verdens fysiske lidelser, sjelekval og deprimerende omstendigheter. Antakelig er det fordi jeg var storforbruker av den typen litteratur i oppveksten at jeg har en slags forestilling om at smerter og sykdom burde gjøre meg til et skikkelig godt menneske.

Men det skjer dessverre ikke: Jeg blir vrang og sur og vanskelig av å ha vondt  - og direkte krakilsk når jeg ikke kommer meg uten døren mange dager i strekk!

Etter å ha tilbragt nesten hele forrige uke i sengen, dro jeg til fjells i noen dager - og tenkte at nå var det verste over for denne gangen. Bare for å havne rett til sengs igjen da jeg kom hjem. Så nå er jeg grundig lei av knær og hofter og håndledd og albuer som lever sine egne (betente) liv....... Til uken starter jeg på en ny runde med akupunkturbehandling - det pleier å hjelpe godt. I mellomtiden får jeg håpe at familien holder ut med meg enda litt til.

Det ble ingen skiturer på fjellet denne gangen - det snødde ganske tett og vinden var sur. Men noen rusleturer med hundene ble det - og de koser seg skikkelig når de får løpe fritt rundt i nysnøen!

Amandus på vintercamping

Når villdyrene våkner.....?



Og så er det selvfølgelig adskillig å glede seg over! Camilla og Rudi er midt i bryllupsplanlegging. Mye å ta stilling til - og glede seg til! Hun jobber fortsatt heltid som lærer, og studerer på BI på deltid. Historiene hennes fra klasserommet gir meg nesten daglige latteranfall. (Et eksempel: "Du, Camilla, når du går tur med hunden din i skogen, ser du mange sånne ugler i mosen da?") 
Ida-Marie reiser til Brasil i morgen, og blir borte i fem uker - en velfortjent ferie, hun har jobbet mye i vinter, og kombinerer fortsatt jobb og skole. Eksamensresultatene i høst var kjempebra - bare 5- og 6-ere!  I Brasil skal hun reise litt rundt sammen med en venninne, oppleve karneval - og forsøksvis lese til nye eksamener til våren.........
Øyvind har fått jobb på A-hus, og skal kombinere butikkjobbing på Session med miljøarbeiderjobb på psykiatrisk avdeling. Snakk om å ta i bruk mange sider av seg selv! Han begynner med såkalte "opplæringsvakter" i nær fremtid - det blir spennende!
Egil har (som vanlig) mye å gjøre. Og er (som vanlig) entusiastisk, positiv og engasjert. Hans siste engasjement gjelder Lørenskog Arbeiderparti, hvor han har vært aktiv i programprosessen og er foreslått på listen til kommende kommunevalg.  Jeg har vært inne på tanken å engasjere meg i det lokale Høyre-arbeidet - så fikk vi i hvert fall tilbragt noen timer sammen på kommunestyremøtene........


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar